X-akták avagy az igazság újratöltve
2016. január 28. írta: Picurfilmek

X-akták avagy az igazság újratöltve

x2.jpg

Nem szoktam sorozatokról írni, pláne nem olyanokról, amik épp mostanában indultak. Ám az X-akták esetében kivételt teszek. Fiatalkorom egyik kedvenc sorozata volt. Akkoriban még őszintén rettegtem a tartalmától, de ez nem tántorított el attól, hogy hetente észrevétlenül- mert persze a szülei nem nagyon engedték, hogy nézzem- ott kuksoljak az szobám ajtaja előtt és a szememet letakarva kandikáljak ki a képernyőre. Hát így kezdődött a mi kis "kapcsolatunk".

x1.jpg

Fox Mulder és Dana Scully az FBI rejtélyes- többnyire paranormális- ügyeken dolgozó két ügynöke. Két tökéletesen ellentétes személyiség. Mulder, aki folyamatosan összeesküvés elméleteket gyárt és az "idegenek"által elrabolt húgát próbálja megtalálni. Scully a realista orvos, aki szerint mindenre van logikus és racionális magyarázat. Dana minden alkalommal visszarángatja (legalábbis megpróbálja) a földre Fox-ot. Ám van, amikor ő sem tudja a választ. Ráadásul az évek alatt egyre inkább kezdi elhinni, hogy Muldernek igaza van. Ha nem is a földönkívüliek, de valaki vagy valami biztos, hogy ott lapul a háttérben.

x3.png

A párost 1994-ben láthatta a magyar közönség először. Akkoriban az MTV1 vetítette és, ha nem tudtuk megnézni tuti, hogy felvettük. Miután a kereskedelmi csatornák csak később indultak el itthon (bár az HBO már megkezdte a sugárzást), ezért ez a sorozat szinte újszerűnek számított. A felépítését tekintve egyedülállónak mondhatnánk, hiszen ezzel a sorozattal indult el az epizódonkénti "film". Vagyis minden egyes rész külön-külön is megállta a helyét. Természetesen akadtak dupla epizódok is. A részek alatt egyre inkább megismerhettük a szereplőket és egyre érdekesebb dolgokat tudhatunk meg, nem csak, a földönkívüliekről. A sikerét nem kifejezetten csak annak köszönhette, hogy a téma- földönkívüliek, összeesküvések, paranormális dolgok- volt érdekes, hiszen láttunk már ezeket feldolgozó filmeket, hanem inkább abban ahogyan ezt felvállalta és tálalta. A sorozat rengeteg rendezőt sorakoztatott fel. Éppen ezért a részek változatosak voltak, hiszen mindegyik alkotás magán viselte alkotója kézjegyét. Ezért ugye akadtak köztük unalmas, kevésbé vonzó részek. A kezdeti lelkesedés nagyjából úgy az első mozifilm tájékán fogyott el- szerintem. 1998-at írunk, tehát már az 5. évadnál járt. Akkor le is zárták az X-aktákat, amit valami rejtélyes okból kifolyólag a mozifilm után, újra megnyitottak és ezt ugye még eljátszották néhányszor. Ha most eltekintünk ettől a vége van-nincs vége huzavonától a sorozat David Duchovny- jesszusom, mondja már meg valaki hogyan is ejtik helyesen a nevét, mert immár a negyedik változatot hallhattuk- távozásával teljesen ellaposodott. Robert Patrick sajnos kevésnek bizonyult Gillian Anderson mellett. 2002-ben aztán végleg befejezték a sorozatot. Tehát, amikor felröppent a híre, hogy újra előveszik mindenki érdeklődve várta. Egyrészt a kíváncsiság, hogy 14 év után mivel állnak elő, másrészt pedig a nosztalgia miatt. Azzal azért tisztában voltak, hogy ugyan azt nem csinálhatják meg még egyszer. Ha most kihagyjuk a politikát és csak a sorozatok felépítését nézzük, elég sokat változott a világ azóta.

x4.png

Amikor leültem megnézni az első részt....hát....nekem nagyon tetszett az új felépítés. :) Bár kicsit érdekes volt, ahogyan a bevezetőben szinte minden nagy eseményt felvázolt Mulder ügynök. Igazából nem is értettem pontosan, hogy mire megy ki a játék. Aztán szépen kibontakozott a történet. Sztorijában meglepően jól alkalmazkodott a mai viszonyokhoz, de egy kicsit olyan érzésem volt, mintha azért még mindig a kilencvenes évek közepén járnánk. Kissé meglepett, hogy gyakorlatilag 20 perc alatt sutba vágta az elmúlt 9 évadot, hiszen szeretett ügynökünk gyorsabban "megvilágosodott", mint ahogy a kutyám befalja a csirkemájat. Ám ettől eltekintve nekem rettenetesen bejött. Tetszett az új irányvonal ezért nagyon vártam a folytatást. Viszont a második résszel szinte teljes egészében visszatértek a gyökerekhez. Ami meglepett. Nem is azért, mert mást vártam az első epizód után, hanem inkább azért, hogy ehhez volt bátorsága. A régi rajongók talán hiányolni fogják azt a borzongást, ami anno egy-egy rész alatt átjárta őket, viszont azok, akik eddig még egyetlen részt sem néztek meg egy teljesen érthető sorozatot látnak majd. Gillian Anderson egyszerűen elképesztően néz ki! Ahogy öregszik egyre csinosabb. David Duchovny pedig levetkőzte az ügynöki külsőt és egy erősen borostás, sportos kinézetet kapott.

Szóval nekem tetszett az új X-akták. Érdeklődve várom a további részeket, hátha végre kiderül a nagy titok. :)

x5.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://picurfilmek.blog.hu/api/trackback/id/tr458323818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

shred 2016.01.28. 22:39:47

Érdekes, nekem az első rész nem nagyon jött be, el is aludtam pár jeleneten. Viszont a második akkorát szólt, hogy még mindig mosolygok, ha eszembe jut. Szerintem az a titok, hogy nincs újdonság, megint együtt van Mulder és Scully, suhognak az öltönyök, jönnek a paranormális és parás jelenetek, szállnak a csipkelődő megjegyzések, szóval amiért a sorozatot megszerettük, azt szállítja derekasan - remélem, az ötletek megmaradnak és nem fog ellaposodni az új széria.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.01.29. 09:41:54

Érdekes, hogy mindenkinek nagyon tetszik, csak én fanyalgok. Én is 12 évesen láttam először, meghatározó élmény, sulis prezentációt csináltam róla, szóval imádtam! Nagy reményekkel néztem meg az első két részt egyszerre, de a hátralevő négyet azt hiszem csak becsületből fogom megnézni, meg a remény, hogy csak én értettem félre valamit borzasztóan.

Az első epizód egy rendkivül kusza rész lett, mindent bele akartak sűriteni, elismételgettük a hatalmas kliséket arról hol is van az igazság.

A legkiábránditóbb azonban a szinészi munka volt. Mulder nem meghasonlott, kiöregetett ügynök volt, hanem egyszerűen leszarta az egészet. Végig azt az arckifejezést tolta, miszerint "Kurvanagy gázsit alkudtam ki magamnak, pont leszarom mi lesz ebből, remélem a nosztalgiafaktor elviszi a hátán az egész sorozatot. Mikor lehet menni sörözni?" A Claifornicationben szerintem hatalmasat villantott, de ez a karakter nem jött át.
Scully mindig ilyen szar szinész volt? Ő is egy arckifejezéssel dolgozik, és nekem totál nem volt hiteles amit alakitott.

Skinner meg már most szenvedett, pedig még meg sem szorongatták igazán.

A dolgok jó oldala: Innen már csak javulhat!

shred 2016.01.29. 15:04:44

@Eltévelyedés: szerintem Gillian Anderson mindig nagyon szegényes eszköztárral játszott, néha meg tud rémülni, de úgy rémlik, az eredeti részekben is ugyanazzal a minimalista játékkal vonult végig. Persze, lehet hogy mostanra már a botox is csökkenti a lehetőségeit.
süti beállítások módosítása